CAROLA SCHAPALS – PLACES OF MEANING – zondag 18 maart 11-16 h.

the deep longing, olie op linnen 190×140 cm

 

CAROLA  SCHAPALS

‘p l a c e s  o f  m e a n i n g’

‘o r t e   v o n   b e d e u t u n g’

opening zondag 18 maart 11.00-16.00

13.30  |   woordje van Carola Schapals

14.00-16.00   |   een gezellig samenzijn

&  muzikale opluistering door gitarist Ruud Peek

klik hier voor overzicht van schilderijen

WELKOM

 

duur van de expositie t/m 29 april 2018

Leest u mee uit het Boek van Carola Schapals…

Ron Dirven schreef;

De natuur is mysterieus. Ze onthult maar zeer zelden haar geheimen. Des te ongecultiveerder en oorspronkelijk, des te meer de mens erdoor aangetrokken wordt. In de diepste bossen, schuilen de grootste mysteries. Hier lijken we dicht bij onze eigen oorsprong te komen. In afgelegen dicht begroeide struikgewassen, zelfs bij de observatie van individuele bomen, daar kunnen we het ontstaan voelen.

Eeuwenlang inspireert de natuur de menselijke fantasie. In Duitsland hebben bossen een bijna heilige status. In de oudheid dwaalden Goden als Abnoba en Pan er rond.

Later herkenden Christenen God’s aanwezigheid erin.

Deze misleiding of verleiding hangt ook samen met de Kunst. In de Poëzie van het Nibelungenlied, in geschriften van Kierkegaard en Goethe, en tenslotte in de schilderijen van de Romantiek. In de schilderijen van Casper David Friedrich zie je een overweldigende natuur. Zijn eenzame reiziger, kijkend naar een indrukwekkend mistig landschap, werd een icoon voor de Noord-Europese landschapskunst.

Friedrich’s vriend, Carl Gustav Carus beschreef in zijn ‘Negen Brieven over de Landschapschilderkunst (1815-1824) met overtuiging over de kracht van de natuur.

Zijn overtuiging bracht hem tot de conclusie dat een koude benaming als Landschapskunst niet de juiste lading dekte. Hij stelde daarom voor om voortaan te spreken van: ‘Erdlebenbild’

– Portret van de Aarde – .

In het boek van Carola Schapals staat hierover meer beschreven.

De overeenkomst met het hedendaags werk van Carola Schapals en de beschreven stijl van de illustere voorgangers in de Romantiek is duidelijk aanwezig. Haar  bosgezichten laten meer zien dan de voorstelling, ze zitten vol met suggesties en emoties. Dat komt tot uitdrukking in het spelen van het licht en schaduwen in deels bijna melancholische donkere partijen. De afwisseling van realistische en expressieve abstracte stukken. Carola zoekt tevens het contrast in de combinatie van de bizarre natuur en de zakelijke Architectuur.

 

Tot zover de inleiding van deze bijzondere kunstenaar, meer te lezen in haar boek:

‘PAINTING DAYS’

 

Zondag 18 maart 11-16 h.  ‘CAROLA SCHAPALS PLACES OF MEANING’

GALERIE IROK HORST